Aslak om Aslak

Som barn af halvfjerdserne voksede jeg op i et kollektiv omgivet af skolelærere og psykologer. Alligevel valgte jeg at gå samme vej, og fik selvfølgelig mit første lærerjob på Bernadotteskolen i Hellerup. Senere valgte jeg at blive lærer på en af de lokale folkeskoler i Espergærde, hvor jeg bor med mine fire børn og min kone, Rikke Venøbo. Sjovt nok i noget, der minder om et bofællesskab.

Jeg elskede at være lærer, men har også altid været optaget af nyheder og journalistik. Da jeg i 2003 blev udvalgt til at udvikle det landsdækkende undervisningsprojekt “Avisen i Undervisningen” tog det for alvor fart. Hvert år introducerer vi aviser og journalistik til børn og unge i folkeskolen, og det projekt blev min start på et nyt arbejdsliv som selvstændig projektmager, ideudvikler og tværgående formidler. Ikke mindst på grund af de mange dygtige, engagerede mennesker jeg lærte at kende, og som sætter mig i stand til at håndtere næsten enhver vinkel inden for journalistik og uddannelse. Jeg er stadig styrmand og konsulent på ”Avisen i Undervisningen”, som holder mig i tæt kontakt med både dagbladene, skolerne og de unge. Samtidig er jeg tilknyttet Pressens Hus som konsulent på børne-, unge og uddannelsesområdet.

Aslak arbejder engageret og effektivt med inddragelse af børn i fokus – både når han formidler til voksne, og når han selv er på ”scenen”. Idérig og meget let at samarbejde med.

Maria BruunBørnefaglig udviklingskonsulent, Kultur, Oplevelser og It

Jeg oplever løbende Aslaks evner til både at være nærværende, skarp, eksekverende og rummelig.

Tino Jønssønselvstændig, Netværk og Sparring

Aslak er dejligt nytænkende, og hans analytiske sans giver ham et skarpt blik for nye muligheder. Han brænder for metodeudvikling og nye læringsformer og kan bidrage med omfattende viden inden for feltet børn og medier.
Han kender mediebilledet som få, og han har en stor aktie i, at børnejournalistuddannelsen er blevet en succes som et innoverende læringsforløb i et bredt samarbejde mellem centrale mediepartnere.

Morten Møllersenior project manager, Børnenes Hovedstad

Aslak er en skræmmende god kombination af projektleder naturtalent og kreativ netværker. Resultatet er at man som kunde får et skyhøjt return of investment på både opgaveløsning og netværkskapital

David Garde-Tschertokchefkonsulent, Styrelsen for It og Læring

Aslak arbejder koncentreret, seriøst og er altid i tæt dialog med sine samarbejdspartnere. Det er super relevant og gør det nemt at få eksekveret på de projekter vi har haft sammen.

Morten OvesenTeacher Engagement Manager, Microsoft in Education

Aslak never fails to have a great, and feasible, strategy for something smart to do next to help young people both be smarter content consumers but to have a role in how journalism should evolve next.

Aralynn McMane

Aslak er en af landet førende eksperter, når det kommer til viden om forholdet mellem medier, undervisning og børn og unge. Men viden er nytteløs, hvis den ikke kan omsættes. Det kan Aslak også. Han formår konstant at engagere mange personer og organisationer i store og små projekter, og han har en smittende entusiasme, som ofte gør samarbejdsprojekter til en fornøjelse med stor fremdrift. Det har vi nydt godt af på SDU, hvor Aslak har været fellow – en pris, der bliver uddelt en gang om året til mediebranchens dygtigste – og vi har både før og efter tildelingen af fellowshippet samarbejdet om en række forskellige undersøgelses,- udviklings- og undervisningsprojekter.

Peter BroCenterleder, Professor (MSO) og Ph.d.

Der findes kun én Aslak i hele den danske mediebranche. Kun én person, der kombinerer dyb viden om børn og unge med praktisk erfaring fra medierne, pædagogik med journalistik, skole med avis, nye teknologier med gamle medier, målgruppeanalyser med kreativ redaktionel udvikling og visionær vildskab med spejderdrengens kortbuksede driftsikkerhed. Jeg er altid på jagt efter projekter, hvor jeg kan arbejde sammen med Aslak.

Søren Schultz JørgensenPh.d. og indehaver af KONTRABANDE

Aslak er en stærk kommunikatør. Han forstår at planlægge nytænkende projekter, som han efterfølgende følger helt til dørs. Jeg har flere gange set ham trække gulvtæppet væk under alt fra erhvervsfolk til skoleelever med smittende engagement og iver, der giver inspiration i enhver sammenhæng.

Malte Jørstadjournaliststuderende

Aslak Gottlieb er formentlig den medieperson, der ved mest om børns og unges medievaner her i landet. Samtidig brænder han for at finde vejene fra professionelle nyhedsredaktioner, så ægte journalistik møder ægte interesse fra de unge. Kan altid anbefales at gæste.

Esben Seerupdirektør, TV 2/fyn

Det viste sig hurtigt, at nyhedsformidling, undervisning og unge hænger uløseligt sammen med it og teknologisk udvikling. Det førte til et samarbejde med Microsoft, hvor jeg var sparringspartner og projektudvikler for uddannelsesteamet gennem næsten 10 år. Her fik jeg for alvor et praktisk indblik i arbejdet bag produktudvikling og af tværgående samarbejder med konkrete målgrupper.

Mellem konsulentopgaverne skriver jeg bøger. Ifølge min familie hele tiden. Jeg er forfatter og redaktør til bøger og artikler primært om unge og medier samt pædagogisk it-anvendelse i skolen. Lige som der heldigvis også bliver tid til at researche børn og unges medievaner. Det tog for alvor fart, da jeg i 2015-2016 modtog det journalistiske fellowship på Center for Journalistik på SDU, hvor jeg med hjælp fra de studerende, lektorerne, Fyens Stiftstidende, Altinget og DR udviklede ’engagementskriterierne’, som er et alternativ til de klassiske nyhedskriterier.

Jeg holder af at kommunikere og at se verden fra flere vinkler. Min venner siger, at jeg bare godt kan lide at høre på mig selv. Under alle omstændigheder går det hele op i en højere enhed, når jeg optræder som vært og facilitator ved konferencer, seminarer og paneldebatter. For mig er det prime time, når faglighed og formidling går op i en højere helhed. Og det gør ikke noget, hvis det også bliver underholdende!